Σέλα…..

Όταν πρόκειται για πολλές ώρες στη σέλα, δεν ισχύει το “one size” – κάτι που δυστυχώς εφαρμόζεται. Όμως, η εύρεση της σωστής σέλας είναι κρίσιμη, στην πραγματικότητα μπορεί να μετατρέψει μια συνηθισμένη βόλτα σε εξαιρετική, οπότε από πού ξεκινάμε?

Υποστήριξη όταν καθόμαστε: γενικά σημαίνει την απομάκρυνση του μαλακού ιστού από τα οστεώδη δομικά υποστηρίγματα και αυτό συμβαίνει ανεξάρτητα από το αν βρισκόμαστε σε ποδήλατο ή καρέκλα.

Τα “καθιστικά” οστά στη λεκάνη μας έχουν σχεδιαστεί για να μας κρατούν άνετα και η άμεση επαφή με αυτές τις περιοχές μπορεί να εμποδίσει τον αγγειακό και νευρικό ιστό λόγω της συμπίεσης, κάτι που δεν είναι καλό.

pastedGraphic.png
  • Η λεκάνη μας ενημερώνει πώς το σχήμα της σέλας πρέπει να αντικατοπτρίζει την ανατομία μας. 

Ανεξάρτητα από το αν νομίζουμε ότι η έρευνα σχετικά με τη στυτική δυσλειτουργία ήταν τρομακτική ή όχι, δεν είναι επιστήμη να καταλάβουμε ότι η συμπίεση των νεύρων και η παρεμπόδιση της ροής του αίματος δεν είναι ότι καλύτερο. 

  • οι κατασκευαστές προτείνουν να αλλάζουμε σέλα κάθε 2 χρόνια εκτός αν κάνουμε πολλά χιλιόμετρα.
  • ποτέ δεν αγοράζουμε μεταχειρισμένη σέλα έστω και αν είναι σε άριστη  κατάσταση, διότι έχει την τάση να παίρνει το σχήμα άλλου αναβάτη.


1. Προστάτεψε τον μαλακό ιστό 

Θα το καταλάβετε αμέσως όταν κάθεστε στα οστά σας και υπάρχουν σέλες που θα σας βοηθήσουν σε αυτό. Οι σέλες που έχουν σχεδιαστεί για να δημιουργούν καλές αποτελεσματικές θέσεις είναι συνήθως επίπεδες στο κεντρικό τμήμα και επίσης συχνά είναι κενό.

Το συνολικό πλάτος της σέλας σχετίζεται στενά με το πλάτος των οστών και επιλέγοντας μια σέλα που αντανακλά το πλάτος των οστών είναι η πιο άμεση διαδρομή προς την κατάλληλη υποστήριξη.

tip !!

Μπορείτε να κάνετε μια ερασιτεχνική μέτρηση μόνοι σας στο σπίτι. Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι, συμπεριλαμβανομένου αυτή του χαρτονιού:

1. Κόψτε μια λωρίδα από κυματοειδές χαρτόνι στο πλάτος ενός καθίσματος καρέκλας και τοποθετήστε την στην καρέκλα

2. Τώρα καθίστε στο χαρτόνι με το πάνω μέρος του σώματος σας ευθεία προς τα εμπρός – ακουμπώντας για λίγα δευτερόλεπτα, στη συνέχεια σηκωθείτε

3. Σχεδιάστε ένα περίγραμμα γύρω από τις δύο εσοχές που αφήνονται στο χαρτόνι και βρείτε το κεντρικό σημείο του καθενός και στη συνέχεια μετρήστε την απόσταση από το κέντρο στο κέντρο – αυτό είναι το πλάτος των οστών σας

Με γνώση αυτής της μέτρησης, μπορείτε να αρχίσετε να εξετάζετε τα μεγέθη που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες μάρκες. Εδώ είναι ένας γενικός οδηγός (αλλά να θυμάστε να επιτρέπετε κάποια παραλλαγή από μάρκα σε μάρκα)

Handlebar position                      Sit bone width range = saddle width estimate (mm)             
Recreational (upright) 70–100 = 145  100–130 = 155 130+ = 155+
Sportif (moderate) 70–100 = 130  100–130 = 145 130+ = 155+
Aero (aggressive, low) 70–100 = 130  100–130 = 145 130+ = 145/155
  • Αυτές οι μετρήσεις είναι απλώς ένα σημείο εκκίνησης. Όταν δοκιμάζετε μια σέλα δοκιμάστε όλες τις θέσεις οδήγησης.


2. Τοποθετήστε την λεκάνη σας σωστά

Ο σκοπός της καλής στήριξης των οστών είναι να μπορούμε να καθίσουμε κατευθείαν στη σέλα, προσπαθώντας να τοποθετήσουμε τη λεκάνη μας όσο πιο συμμετρικά γίνεται, έτσι τα πόδια μας θα λειτουργούν άνετα και αποδοτικά – αυτό βοηθά στην εξοικονόμηση ενέργειας και αποφυγή τραυματισμών.

Εάν το σώμα μας αντιληφθεί την παρεμπόδιση της ροής του αίματος ή την πίεση του νεύρου θα προσπαθήσει να το διορθώσει με περιστροφή της λεκάνης για να βρει την αναγκαία άνεση και στήριξη απλώς και μόνο λόγω έλλειψης κατάλληλης υποστήριξης. Δυστυχώς αυτή η προσαρμογή είναι συνηθισμένη και οι επιπτώσεις κυμαίνονται από πόνο σε μυς, αρθρώσεις και οστα, τα καλά νέα είναι ότι μπορεί να αποφευχθεί με την κατάλληλη σέλα.

3. Τιμόνι….

Η θέση του τιμονιού θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ευελιξία, την κινητικότητα  τον τύπο της οδήγησης που κάνετε και βέβαια την άνεση. Η επιλογή της σέλας πρέπει να ακολουθεί και όχι ανάποδα.

Ολόκληρη η πλάτη (από πάνω προς τα κάτω), ο λαιμός και οι ώμοι πρέπει να είναι άνετοι. Δεν πρέπει να νιώσουμε μουδιασμένα χέρια ή να μην μπορούμε να δούμε καθαρά στο πλάι μας.Η σύγχρονη ποδηλατική τάση επιβάλει το πλάτος του τιμονιού να είναι μικρότερο από το πλάτος των ώμων ώστε να διευκολύνεται η αεροδυναμική και η άνεση

Διαφορετικά τιμόνια = διαφορετικές ρυθμίσεις σέλας.

Σε γενικές γραμμές  οι πιο όρθιες και άνετες  θέσεις απαιτούν διαφορετικό τύπο σέλας απο τις πιο επιθετικές-αγωνιστικές, εσείς αποφασίζετε τι τύπος αναάτη είστε…..

4. Δημιουργήστε άνεση

Οι περισσότεροι αρχάριοι αναβάτες πιστεύουν ότι ένα κάθισμα τρακτέρ θα ήταν ιδανικό,  ΛΑΘΟΣ.Το ζητούμενο είναι η καλή στήριξη, αυτό θα φέρει και την άνεση

Η επιστήμη της ποδηλασίας μας βεβαιώνει ότι η καλή στήριξη και άνεση των οστών είναι απαραίτητη.

Εμείς πρέπει να αξιολογήσουμε το έδαφος που θα ποδηλατίσουμε, π.χ οδηγούμε στην ομαλή άσφαλτο της Ελβετίας ή στους κακοφτιαγμένους δρόμους της Ελλάδας ?

Εδώ έρχεται να συνδράμει το μαξιλάρι του κολάν που πρέπει να αντικατοπτρίζει την άνεση του εδάφους και όχι  κατ’ ανάγκην των οστών. 

Ειναι λάθος σκέψη το «εάν το μαλακό είναι καλό, το πιο μαλακό είναι καλύτερο», 

 Βρείτε το μικρότερο κομμάτι του μαξιλαριού που αισθάνεστε ότι μπορείτε να καθίσετε.

Τα οστά σας θα συνεχίσουν να παρέχουν στήριξη, με την μικρότερη αποδεκτή ποσότητα μαξιλαριού παρά τον πιθανό πόνο στις πρώτες βόλτες.

5. αισθητική….

Η ταινία τιμονιού και το χρώμα της σέλας πρέπει απλά να ταιριάζουν στο γούστο σας,

τίποτε άλλο. 

Άλλες εκτιμήσεις 

Όταν μιλάμε για σέλες θα πρέπει να αξιολογήσουμε το κέλυφος, τις ράγες και το κάλυμμα. Επίσης, θυμηθείτε μία παραγεμισμένη σέλα ίσως να έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη υποστήριξης. Οι ράγες κάμπτονται. Τα κελύφη μπορούν να στρεβλωθούν ή να σπάσουν. Με λίγα λόγια, οι σέλες καθίστανται λιγότερο αποτελεσματικές με την πάροδο του χρόνου, οπότε αντικαταστήστε τις όταν χρειάζεται. Ακολουθούν ορισμένα τελικά σημεία για να σκεφτείτε:

 Κέλυφος: κατασκευασμένα συνήθως από ρητίνη υψηλής πυκνότητας ή ανθρακόνημα. 

Ράγες: Οι ράγες φτιάχνονται από χρωμομολυβδένιο, τιτανιο και ανθρακόνημα.

  • Εάν επιλέξετε τις μεταλλικές ράγες, θα πρέπει να ελέγχετε περιστασιακά τη σέλα σας για να δείτε αν οι ράγες είναι ίσιες ή όχι. Οι λυγισμένες ράγες θα στρέψουν μια σέλα και θα εμποδίσουν την ικανότητά σας να καθίσετε σωστά.

Καλύμματα: Τα καλύμματα διατίθενται σε λεπτά και χονδρά υλικά ανάλογα πάλι την τυχόν επιπλέον μικροάνεση η επιθετική διάθεση του αναβάτη, εάν θέλετε να μετακινηθείτε λίγο πάνω στη σέλα σας διαλέξτε ένα κλασικό υλικό κάλυψης.

Για τους ποδηλάτες μεγάλων αποστάσεων μια πιο χοντρή κάλυψη θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε τη θέση σας με λίγο παραπάνω ανεση επιτρέποντας τη σταθερή θέση και χωρίς να γλιστράει ο αναβάτης, οπως και να έχει η επιλογή είναι δική σας !!!